5 اکتبر 2023- تحقیق ارائه شده در کنفرانس EASD 2023 در هامبورگ، نشان داد که شرکت کنندگانی که در یک کارآزمایی بالینی داروی survodutide را برای چاقی مصرف می کردند، تا 19٪ کاهش وزن را طی 46 هفته تجربه کردند.

یک داروی تحقیقاتی و هنوز تایید نشده به نام survodutide  که یک آگونیست های دوگانه یگیرنده های GLP-1/گلوکاگون است، منجر به کاهش وزن قابل توجهی در یک کارآزمایی بالینی برای افراد مبتلا به چاقی شد.Survodutide، یک داروی تزریقی با دوز یک بار در هفته است که توسط شرکت داروسازی Zealand  و  Boehringer Ingelheim برای چاقی و همچنین استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH) که نوعی بیماری کبدی است، تولید شده است.

فاز 2 این مطالعه شامل 387 بزرگسال مبتلا به اضافه وزن یا چاقی بود که دیابت نداشتند. در ابتدای مطالعه، میانگین سنی افراد حدود 49 سال وشاخص توده ی بدنی آنها 37 بود. بیش از 46 هفته، survodutide  منجر به کاهش وزن تا 19٪ شد.Survodutide همچنین منجر به بهبود در سلامت قلبی متابولیک، مانند کاهش فشار خون و اندازه ی دور کمر شد.

یافته های کلیدی

در پایان این کارآزمایی، تمام دوزهای سورودوتاید (0.6 میلی گرم، 2.4 میلی گرم، 3.6 میلی گرم و 4.8 میلی گرم) در مقایسه با دارونما منجر به کاهش وزن قابل توجهی شدند.

کاهش وزن از حدود 16 پوند برای کمترین دوز سورودوتاید، تا 43 پوند برای بالاترین دوز متغیر بود. محقق اصلی کارآزمایی دکتر کارل لو روکس از دانشگاه کالج دوبلین در بریتانیا، گفت: به نظر نمی‌رسد کاهش وزن در پایان مطالعه به وضعیت ثابت(plateau) رسیده باشد و این نشان می‌دهد که بیماران می‌توانند کاهش وزن بیشتری را در مطالعات طولانی‌تر مشاهده کنند.

دکتر کارل لو روکس همچنین بهبود سلامت متابولیکی قلبی را با مصرف سورودوتاید، شرح داد:

· اندازه ی دور کمر شرکت کنندگانی که بالاترین دوز سورودوتاید را دریافت کردند، به طور متوسط حدود شش اینچ کاهش یافت که معادل «چهار سوراخ کمربند» است.

· شرکت کنندگانی که دوزهای 2.4 میلی گرم یا بیشتر سورودوتاید را مصرف می کردند، کاهش قابل توجهی در فشار خون را تجربه کردند.

به طور کلی، دکتر لو روکس گفت که survodutide به خوبی قابل تحمل بود، مانند سایر درمان‌های مبتنی بر اینکرتین، شایع‌ترین عوارض جانبی سورودوتاید مربوط به دستگاه گوارش بود.

این نتایج به چه معناست؟

این داده های جدید نشان می دهد که survodutide یک درمان تحقیقاتی امیدوارکننده برای چاقی است، با کاهش وزن مشابه سایر داروهای آگونیست های دوگانه مانند مونجارو(tirzepatide) . بر اساس این نتایج قوی،survodutide  اکنون در کارآزمایی های فاز 3 برای افراد چاق با و بدون دیابت نوع 2 در حال بررسی است. در یک کارآزمایی بالینی فاز 2 دیگر در افراد مبتلا به دیابت نوع 2، نشان داده شد که سورودوتاید هموگلوبین A1c را در گروه دریافت کننده ی بالاترین دوز (1.8 میلی گرم) که دو بار در هفته تزریق می شد، تا 1.88 درصد پس از 16 هفته کاهش داد.

همانطور که اخیراً نشان داده شد کهWegovy (سماگلوتاید)، سبب کاهش فشار خون می شود، این آزمایش اولیه نیز نشان داد که survodutide ممکن است در درازمدت برای سلامت قلب و عروق مفید باشد. این یافته ها در زمینه بهزیستی کلی فراتر از یک عدد در یک مقیاس، مهم هستند.

دکتر لو روکس گفت: فقط کاهش وزن مهم نیست، بلکه واقعاً افزایش سلامتی است که باید به آن فکر کنیم.

با موفقیت درمان‌های survodutide، tirzepatide،retatrutide  و دیگر درمان‌های مبتنی بر اینکرتین، افراد مبتلا به چاقی گزینه‌های بیشتری برای انتخاب خواهند داشت. در نهایت، محققان آینده ای را برای درمان چاقی مشابه با درمان فشار خون یا کلسترول بالا تصور می کنند، که در آن بیماران و ارائه دهندگان می توانند از بین انواع درمان های مختلف یکی را انتخاب کنند.

منبع:

https://diatribe.org/survodutide-shows-promising-weight-loss-and-cardiometabolic-benefits